Het was al bekend dat hij in 1871 gedurende 8 maanden in Brussel verbleef met zijn gezin. De bevolkingsregisters vermelden hem als photographe in de Zwarte Lieve Vrouwestraat 24 (vanaf 21-1-1871) en in de Circusstraat 39 (vanaf 29-7-1871). Het was te verwachten dat hij daar ook gefotografeerd zou hebben om in zijn levensonderhoud te voorzien. Maar er was geen materieel bewijs in de vorm van een foto.
Kooldruk van Paul Lippens (10 jaar oud), door Nestor Schaffers uit Gent, 1887. (Eigen collectie)
Met Photographie inaltérable au charbon, Photographie inaltérable, Photographie au charbon, Impression inaltérable au charbon, Procédé inaltérable, Procédé au charbon, Onvergankelijke photographie, … wordt doorgaans de kooldruk bedoeld.
Dat procedé geeft een afdruk met een mooie rijke zwartkleur en een brede waaier aan grijswaarden. De basis is gelatine met als pigment koolstof, vandaar het zwart. Andere pigmenten waren ook mogelijk, zo was een warme bruinachtige tint ook erg in trek. Er komt geen zilver aan te pas in tegenstelling tot de meeste andere afdrukprocedés. Lees verder »
De Koninklijke Bibliotheek van Belgïe (KBR) is misschien niet de eerste plaats waar je aan denkt voor je stamboom of genealogisch onderzoek, maar toch is er – ondertussen zelfs online – heel wat interessants te vinden. Hieronder 4 online manieren om van de collecties van de Koninklijke Bibliotheek te profiteren.
Kunstberg, Brussel. Links de KBR. Foto Jonathan Nélis (Wikimedia Commons).
Om een foto te dateren is de fotograaf vaak een belangrijke aanwijzing. Het standaardwerk “Directory of Photographers in Belgium 1839-1905” loopt maar tot 1905. Als je een foto van na 1905 hebt kan je die dus niet zomaar dateren aan de hand van de fotograaf. Ofwel staat de fotograaf er niet in, ofwel weet je niet tot wanneer hij actief was. Het leek mij een goed idee om de Directory verder aan te vullen.
Voor Gent zijn de “Wegwijzers” (Wegwyzer der stad Gent en der provincie Oost-Vlaenderen), de adresboeken van de stad Gent, een belangrijke bron. Dat is dus een goede plaats om mee te beginnen. Ze zijn beschikbaar in de Universiteitsbibliotheek van de UGent. Zie ook Oude almanakken, hoe en waar online vinden.
De adresboeken bevatten fotografen uit Gent, Ledeberg, Sint-Amandsberg, en Gentbrugge. Een vermelding in het adresboek wil eigenlijk zeggen dat de fotograaf het jaar voordien al actief was, toen de gegevens voor het boek van het volgende jaar verzameld werden. De vermelde jaartallen in de lijst hieronder zijn de jaren van uitgifte waarin de fotograaf vermeld staat. Lees verder »
Deze zomer, op vakantie in Frankrijk, kwamen we in Bayeux toevallig langs een fotograaf die karaktervolle, oud uitziende foto’s in de etalage had staan. Ze bleken gemaakt met het nat collodium procédé uit 1851 en ze zagen er fascinerend uit.
Ik heb er vanzelfsprekend één laten maken en dat is nu mijn profielfoto op sociale media en op mijn websites. Het maken van de foto duurde ongeveer een half uur, het was echt een unieke belevenis. Veel dichter bij de 19de-eeuwse fotografische ervaring kan je niet komen. Lees verder »
Tijdens mijn lezingen over het dateren en identificeren van oude foto’s vertel ik dat een bezoek aan de fotograaf duur was. Regelmatig stelt dan iemand de vraag hoeveel dat dan wel kostte. Wat is duur?
De foto’s die toen gemaakt werden waren voornamelijk carte-de-visite foto’s, ze werden enkel per dozijn en soms per half dozijn verkocht. Een gemiddelde arbeider in de 19de eeuw moest al gauw enkele dagen werken voor een set van 12 foto’s. Lees verder »
Uit de graantelling van Zichem van 1693 kunnen we afleiden wat de mensen zoal aten: brood, pap en véél bier. De telling bevat alleen totale hoeveelheden voor de stad en het klooster, geen lijst van gezinnen, helaas voor de genealoog.
Ik kreeg onlangs 2 oude fotografische reproducties van geschilderde 18de eeuwse portretten toegestuurd door Filip Raes (@raziraes). Het zijn portretten van zijn voorouders, Kempische boeren uit Hoogstraten. Ze zijn gemaakt door fotograaf Cramponi, deze was in de Rue du Trône 83 in Brussel werkzaam vanaf ca. 1908 tot na 1930. De reproducties dateren waarschijnlijk van ca. de jaren ’20. Verder in dit artikel vindt je meer over andere portrettechnieken zoals silhouetten en physionotrace.
Jacobus Hermans en zijn nakomelingen, gouden bruiloft in 1929.
Meer dan 10 jaar geleden al hoorde ik voor het eerst over “familieopstellingen” als psychotherapie. Ik vond het een fascinerend idee dat het wedervaren van, zelfs verre, voorouders en hun emotionele trauma’s nog een invloed op ons zou kunnen hebben. Lees verder »
Vorige week heb ik het Red Star Line Museum in Antwerpen bezocht. Het museum is zeer de moeite, een mooie ervaringsgerichte opstelling, die al begint met het toegangsticket: een polsbandje als “boarding pass” met zelfs het uur erop waarop je gereserveerd hebt.
Hoe geweldig het museum is kon je ondertussen al in alle kranten lezen. Maar hoe zit dat nu met de kennishoek, het Magazijn, waar je op zoek kan gaan naar geëmigreerde voorouders? Lees verder »
"Bedankt voor de schitterende research. We zijn echt heel tevreden met het resultaat."
Stamboom van M. V. uit Brussel.
"U heeft mij fantastisch geholpen, mijn vraag is ruimschoots beantwoord."
Fotodatering voor P. L. uit Oudenaarde.
"I want to thank you very much for your report. It's wonderful and so useful. It explains widely all of your research and insights."
Familiegeschiedenis van M. T. uit Zwitserland.
"Ik wil je heel hard bedanken voor je geleverde werk! Als ik mensen in mijn omgeving heb die ook zo'n onderzoek willen, verwijs ik ze zeker door naar jou."
Stamboom en emigratie onderzoek UK-Canada voor C.D. uit Melsele.
Lezingen over datering van oude foto's bij verschillende afdelingen van Familiekunde Vlaanderen, de Nederlandse Genealogische Vereniging en heemkundige kringen.